Kennismaken met het zuidelijk halfrond - Reisverslag uit Culemborg, Nederland van Pietie Visser - WaarBenJij.nu Kennismaken met het zuidelijk halfrond - Reisverslag uit Culemborg, Nederland van Pietie Visser - WaarBenJij.nu

Kennismaken met het zuidelijk halfrond

Door: Pietie Visser

Blijf op de hoogte en volg Pietie

07 December 2014 | Nederland, Culemborg

Het duurde twee dagen om te acclimatiseren in Dar es Salaam, heel hard gewerkt voor vertrek en dan ben je na 8 uur vliegen in een totaal andere wereld.

De stad is stedenbouwkundig gezien niet echt gepland, de oude kolonialisten gebouwen staan verloren en vaak verwaarloosd tussen glimmende torenhoge Dubai achtige super hoge torenflats.

Een kakafonie van auto’s, taxi’s, te veel mensen op een brommerfiets, Daladala’s,(soort vrachtauto’s die als taxi dienst doen) die links rijden toeterend en luid roepend aan het verkeer deel nemen.

‘Jambo,’ How are you?’ Veel van de Afrikanen zijn vriendelijk en begroeten je. ‘Welcome!!’ Er zijn er ook veel die je van alles willen verkopen. Van een paspoort tot schoenen of wilt u bij mij voor een speciale prijs geld wisselen? De winkeltjes die we tegenkomen lijken zo uit het Tropenmuseum qua styling en assortiment is het in eerste instantie niet duidelijk of je te maken heb met een drogisterij of een schoenmakerij.

Veel oudere mannen runnen de winkeltjes, jongere mannen hangen rond bij brommers en bieden je een ritje aan of sleutelen aan auto’s. Vrouwen slepen armen vol met boodschappentassen een kind op hun rug en een mand op hun hoofd. De vrouwen zijn het meest kleurrijke in het straatbeeld de mode heeft een heel eigen look, je ziet heel veel diverse kleuren en combinaties van veel Vlisco stoffen, grappig geprint in Nederland. De modellen zijn vaak wijd altijd met een sluier er wonen hier veel Moslims, de schoenen zijn er niet of uit de jaren 50.

Na een stadswandeling komen we op de vismarkt van Dar, ik kijk mijn ogen uit. De temperatuur is ± 38 graden en er zijn wolken vliegen en je ruikt vis in allerlei hoedanigheden, net gevangen, gebakken, gestoofd, te drogen en afval in ontbinding. Overal netten, emmers, laarzen touwen, boten op de kade hal fvergaan en heel veel visafval. De lucht slaat je tegemoet, ik duik wat dieper in mijn sjaal want wil wel alles zien en meemaken. Hele gezinnen zijn hier aan het werk, mannen halen de boten en netten binnen, vrouwen maken de vis schoon en kleine kinderen spelen op blote voeten met een bak met water. Overal is vis te koop er zijn talloze restaurantjes. Ik zie een bezoeker van een visrestaurant een bord vis met rijst eten, daarvoor moet hij eerst zijn weg door een wolk van vliegen banen.

Na vriendelijk veel verkopers van tickets te woord te hebben gestaan kopen we op het hoofdkantoor tickets kopen voor de boot naar
Stonetown, Zanzibar.


  • 07 December 2014 - 22:28

    Jeanne:

    Wat een heerlijk verhaal, ik ruik bijna de vis, zie de rommel en voel de warmte van de zon. Ik wens jullie nog heel veel reisplezier naar Zanzibar, schrijf snel weer een verhaal. Groetjes Jeanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Culemborg

Pietie

Nog een kleine week en dan gaat Pakhuis vol Verhalen naar Tanzania!!! Workshops kunsteducatie geven aan straatkinderen, zodat ze steeds mooier dingen kunnen maken en verkopen aan de toeristen. Nu ben ik aan het inpakken, opruimen, visum ophalen in Den Haag en van iedereen afscheid nemen. Van alle NIMETO studenten heb ik al afscheid genomen en ook van de Pakhuiskinderen en nu nog van mijn familie en vrienden en dat vind ik best lastig!! Maar 6 weken door Tanzania reizen en werken lijkt me geweldig!! Maandag 1 december vertrekt het vliegtuig om 10.00 uur en dan na 8 uur vliegen, landen we in Dar es Salaam, Tanzania.

Actief sinds 25 Nov. 2014
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 9059

Voorgaande reizen:

25 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

25 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

25 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

25 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

25 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

25 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

25 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

25 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

25 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

25 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

25 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

25 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

25 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: