Ga naar het land waar de peper groeit - Reisverslag uit Zanzibar Island, Tanzania van Pietie Visser - WaarBenJij.nu Ga naar het land waar de peper groeit - Reisverslag uit Zanzibar Island, Tanzania van Pietie Visser - WaarBenJij.nu

Ga naar het land waar de peper groeit

Door: Pietie Visser

Blijf op de hoogte en volg Pietie

28 December 2014 | Tanzania, Zanzibar Island

Wanneer ik de geuren van kruidnagel, in het Hollandse stoofpotje of kaneel bij de zelfgemaakte appelmoes, of nootmuskaat voor over de boterbonen ruik word ik altijd blij. Ik ben dol op koken en op kruiden &specerijen. ketoembar, koenjit en coccus gebruik in onder andere graag in Indonesische gerechten. Gember en citroengras vind ik heerlijk onder andere heerlijk in de thee. En peper er gaat geen dag voorbij dat ik geen peper gebruik.

Wij Nederlanders waren altijd al een ondernemend volk en gingen de wilde baren op om nieuw land te zoeken, handel te drijven en ontdekkingen te doen. Zo kwamen we thuis met scheepsladingen koffie, thee, tabak en specerijen. Op het eiland Zanzibar hier in Tanzania kun je zien hoe deze specerijen groeien het is het bijzondere ervaring.

Nootmuskaat verstopt als pit in een donkere vrucht, waarvan je het vruchtvlees niet kan eten en alleen de pit en de folie om de pit bruikbaar is. De wortels die de gids onder andere voor ons boven de grond tovert zijn gember en koenjit. Kruidnagels groeien gewoon aan een struikje terwijl kaneel schors van een boom blijkt te zijn.
En dan de kleine rode pepers, we mogen ze proeven, ik sla even over mij te heet.

Het is heerlijk om hier onder de bomen te lopen met een klein beetje lauw briesje. Wanneer je een stap uit de schaduw doet stap je in het felle zonlicht. Het is de brandende zon die veel verdord gelukkig verschijnen er aan de horizon een aantal donkere wolken en al gauw stroomt het water als een warme doch naar beneden.

Schuilend onder de grote bladeren van de bananenboom droom ik van een stoofpotje van draadjesvlees met rode kool en appelmoes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Zanzibar Island

Pietie

Nog een kleine week en dan gaat Pakhuis vol Verhalen naar Tanzania!!! Workshops kunsteducatie geven aan straatkinderen, zodat ze steeds mooier dingen kunnen maken en verkopen aan de toeristen. Nu ben ik aan het inpakken, opruimen, visum ophalen in Den Haag en van iedereen afscheid nemen. Van alle NIMETO studenten heb ik al afscheid genomen en ook van de Pakhuiskinderen en nu nog van mijn familie en vrienden en dat vind ik best lastig!! Maar 6 weken door Tanzania reizen en werken lijkt me geweldig!! Maandag 1 december vertrekt het vliegtuig om 10.00 uur en dan na 8 uur vliegen, landen we in Dar es Salaam, Tanzania.

Actief sinds 25 Nov. 2014
Verslag gelezen: 150
Totaal aantal bezoekers 9090

Voorgaande reizen:

25 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

25 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

25 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

25 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

25 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

25 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

25 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

25 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

25 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

25 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

25 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

25 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

25 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: