Peter - Reisverslag uit Mto wa Mbu, Tanzania van Pietie Visser - WaarBenJij.nu Peter - Reisverslag uit Mto wa Mbu, Tanzania van Pietie Visser - WaarBenJij.nu

Peter

Door: Pietie Visser

Blijf op de hoogte en volg Pietie

09 Januari 2015 | Tanzania, Mto wa Mbu

Hij is het meest ondeugende jongetje uit de klas. Wanneer mama Selma, de juf, even niet kijkt, doet hij de deur van het klaslokaal op slot, zodat de kinderen die net even naar de wc waren, niet meer het lokaal binnen kunnen komen. Hij schuift en duwt net zolang tot zijn stoelgenoot op de grond ligt te kermen. En die krijgt dan een waarschuwing van de juf. O die glimlach van Peter, een charmeur. Heerlijk dat hij zo stout is op school, denk ik. En tussen de middag tijdens het voetballen is hij als kleinste de vlugste midvoor ever.

Krom van het lachen ligt hij op de grond, wanneer hij een doelpunt maakt tegen de grotere jongens. Als een pijl uit de boog gaat hij er weer met de bal vandoor. Hij rent op zijn blote voeten over het voetbalveld en ontwijkt de grote plassen. Zijn haar zit vol modder. Zijn voetbalshirt van Tanzania dat ooit de heldere kleuren blauw, geel en zwart had, is nu grauw en vaal. Waarschijnlijk word deze voetbalduivel vaak bij zijn shirt vastgehouden tijdens het spel, want het shirt vertoont overal scheuren en rafels.

Peter komt uit het dorp Mto. Zijn moeder is dood en zijn vader drinkt. Broodmager is de snelle midvoor en hij zit onder de kleine brandwondjes. Dat komt omdat hij op de grond voor het vuur slaapt. Zo worden de muggen buiten de deur gehouden. Hij heeft geen bed en geen klamboe. Hij leeft in zijn voetbalshirt die als een tweede huid om hem heen zit.

Wanneer ik met zijn klas ga tekenen, zie ik dat hij talent heeft. Hij tekent zelfverzekerd de figuren. De opdracht is teken een hele grote kat en schrijf zowel in het Engels als in het Swahili, de woorden erbij: neus, ogen, staart etc.

De jongen die naast hem zit, Abas, stoot Peter aan. Peter moet hem helpen. Hij schrijft de woorden op het vel van Abas en heeft dan geen tijd meer voor zijn eigen werk. Met een nonchalant gebaar gooit hij zijn werk op de grond. Ik kijk naar hem en gebaar hem het werk op te pakken.

De kinderen worden hier stevig voorgehouden hun best te doen. Elke les en elke toespraak gaat hierover. Voorbeelden van kinderen die de
primary school en secundary school deden worden aan deze jonge als voorbeeld voorgehouden en diep geprezen. Ook in de klas is dit een regelmatig terugkomend thema, daar hoef ik nu niet mee aan te komen.

Godelief een vrijwilligster uit Nederland komt aan de deur van het leslokaal kloppen.
‘Ik heb een paar betere kleren voor dat jong’, zegt ze.
‘Hij komt zo’, zeg ik.
‘You are clever’, zeg ik.
Hij kijkt verbaasd, grijnst en geeft me een hand.
Dan holt hij achter Godelief aan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Mto wa Mbu

Pietie

Nog een kleine week en dan gaat Pakhuis vol Verhalen naar Tanzania!!! Workshops kunsteducatie geven aan straatkinderen, zodat ze steeds mooier dingen kunnen maken en verkopen aan de toeristen. Nu ben ik aan het inpakken, opruimen, visum ophalen in Den Haag en van iedereen afscheid nemen. Van alle NIMETO studenten heb ik al afscheid genomen en ook van de Pakhuiskinderen en nu nog van mijn familie en vrienden en dat vind ik best lastig!! Maar 6 weken door Tanzania reizen en werken lijkt me geweldig!! Maandag 1 december vertrekt het vliegtuig om 10.00 uur en dan na 8 uur vliegen, landen we in Dar es Salaam, Tanzania.

Actief sinds 25 Nov. 2014
Verslag gelezen: 159
Totaal aantal bezoekers 9088

Voorgaande reizen:

25 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

25 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

25 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

25 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

25 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

25 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

25 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

25 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

25 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

25 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

25 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

25 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

25 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: